Kwaliteitsonderzoek
Op deze pagina vindt u de resultaten van een persoonlijkheidsonderzoek, mijn mening daarop en een reflectie op een betekenisvolle situatie.
Resultaten
Extravert vs. Introvert

Sensing vs. iNtuition

Thinking vs. Feeling

Judging vs. Perceiving


Mijn mening:
Ik kan mijzelf heel goed vinden in kenmerken van ENPF. Ik kan vaak mensen enthousiasmeren met mijn energie en ik kan mensen vaak ook heel goed inschatten. Met de beroepen die erbij staan kan ik mij wel vinden in leraar en consultant. Ik vind het heel leuk om andere iets te leren en ik help graat mensen die problemen hebben door ze advies te geven of samen de oplossing te zoeken. Qua manieren van leren zit het resultaat er ook niet ver naast. Ik leer het best om samen met andere actief bezig te zijn. Ik ben niet iemand die je een lap tekst moet laten lezen. Ik leer veel beter door te ervaren.
Helaas herken ik mij deels ook in de valkuilen. Ik heb niet dat ik mij verdrink in ideeën, maar wel in gedachten. Ik kan lang over dingen nadenken en dan compleet de realiteit kwijtraken. Ook kan ik mij veel te veel bezig houden met onzinnige dingen. Vaak zijn het dingen waar ik niks aan heb maar wel super leuk vind of erg interessant vind. Hier kan ik dan ook helemaal in op gaan, maar vergeet ik daardoor wel mijn verantwoordelijkheden.
Betekenisvolle situatie
Situatie:
Ik bracht een vraagstuk in tijdens een intervisieronde. Ik had als vraag: 'Hoe kan ik structuur aanbrengen in mijn leven?' Vervolgens kwamen er een heel aantal vragen om het probleem te onderzoeken, maar ik hield vol dat het probleem was dat ik geen structuur had. Ik was daar van overtuigd en was de intervisie onbewust daardoor aan het sturen. Uiteindelijk wist Anna tijdens de adviezen een spiegel bij mij voor te houden. Ze zei, "Structuur is niet iets wat je inplant of aanbrengt, maar iets is dat uit zichzelf ontstaat." Toen we daarop doorgingen kwamen we erop uit dat ik geen moeite heb met structuur aanbrengen in mijn leven, maar dat ik het moeilijk vind om mijn tijd nuttig te gebruiken in mijn structuur.
Terugblik:
Objectief:
Yvonne was begeleider, ik was inbrenger en de rest (Marloes, Emie, Anna en Bram) waren de deelnemers.
Subjectief:
Voor mijn gevoel was ik heel open over mijn probleem en liet ik iedereen toe en liet ik ze meekijken. Ik raakte ook een beetje gefrustreerd tijdens de adviesronde. Iedereen kwam met adviezen die wel leuk klonken, maar waarbij ik wel dacht dat het niet zo werken.
Hoe komt dit?
Als ik ergens van overtuigd ben, dan is het moeilijk om mij van gedachten te veranderen. Ik heb wel eens een test gedaan met als uitslag dat ik een fixed mindset heb. Als ik ergens in geloof dan is het ook zo. Hierdoor is het lastig voor mij om echt open te staan voor de mening van andere.
Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Voor de groep:
Dit kan bij de groep veel frustratie en irritatie opleveren. Zij kunnen het gevoel krijgen alsof ik ze niet serieus neem. Dit ervoor zorgen dat ze de volgende keer minder gemotiveerd zijn om mij nog te willen helpen.
Voor mijzelf:
Door dit te doen:
- sluit ik mezelf meer af;
- houd ik mensen verder van mij af;
- blijf ik in de vicieuze cirkel hangen.
Door zo fixed minded te zijn, ga ik denken dat mensen mij niet begrijpen. Hierdoor ga ik mensen van mij afduwen. Ik probeer dan mijn probleem zelf op te lossen, maar dat is dan niet te doen. Ik denk te weten wat de oorzaak is en daar vanuit ga ik opzoek naar een oplossing. Zo blijf ik rondjes om het probleem draaien en zal ik er zelf niet uitkomen.
Leerdoel:
Uit mijn eigen schoenen stappen. Nu bekijk ik alles vanuit mijn eigen perspectief, maar daardoor ga ik in een tunnelvisie naar het probleem kijken. Als ik leer om uit mijn perspectief te stappen en het probleem te bekijken alsof het van iemand anders is, dan komen dit soort situaties minder voor. Ook kan dit helpen bij het aanpakken van andere vraagstukken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb